מבזק מס מספר 906 - 

מיסוי ישראלי  5.1.2022

מנהלי – האם עמדות חייבות דיווח הן תעודת הכשר לתכנון? - 5.1.2022

במסגרת תיקון 215 לפקודת מס הכנסה, נוספה חובת הדיווח בדוח המס השנתי, בין היתר, על נקיטת עמדה החייבת בדיווח כאמור בסעיף 131ה לפקודה .מאז ועד היום פורסמו 109 עמדות  בנושא מס הכנסה (רשימת העמדות חייבות מס הכנסה ומיסוי בינלאומי) ומעל 30 עמדות בנושא מע"מ מכס ובלו.

נזכיר כי עמדה חייבת בדיווח רק שעה שיתרון המס הנובע ממנה הינו מעל 5 מיליון לשנת מס או על 10 מיליון ₪ במהלך 4 שנים לכל היותר, וכן אם הנישום עומד בתנאי הסף של המחזור או התמורה לפי העניין – להרחבה ותרשים זרימה מבהיר בעניין ראו מבזקנו מספר 668.

שאלה שאנו כיועצים נשאלים לא אחת היא כאשר אני מבצע תכנון מס כלשהו, מהי רמת הגילוי הנדרשת על מנת למנוע חיכוכים מיותרים עם הרשות. לא פעם רו"ח ויועצים נשאלים ואולי אף למצער נחקרים ע"י רשות המיסים על רמת הגילוי שניתנה בדוח לביצוע מהלך כלשהו.

והינה אולי במסגרת עמדות החייבות בדיווח, ובדומה לסעיף 131ד לפקודה לעניין חובת מתן הגילוי על חוות דעת שנתקבלה, פתר אותנו המחוקק בדיון בשאלה מהי רמת הגילוי הנדרשת ביחס לתכנונים אלו. שכן הגדיר המחוקק את דרך הדיווח עליהם במסגרתו של סעיף 131ה לפקודה ובמסגרתו של טופס 1346.

ניקח לדוגמא את עמדה 92/2021, אשר פורסמה לאחרונה, הקובעת כי הוראות סעיף 94ב לפקודה (רווחים ראויים לחלוקה – רר"ל) אינן חלות מקום שהמניות נרכשו לאחר 1.1.2003. ונזכיר כי לכאורה המחוקק לא מצא לנכון ליתן הטבת רר"ל ביחס למניות שנרכשו לאחר 1.1.2003 שכן בתפיסתו שיעור המס החל על רווח הון זהה לשיעור המס החל על דיבידנד, ולפיכך מה טעם לדון בנושא. ואולם לאור הלכת העליון בפס"ד סקמסקי וגרינפלד לפיה יחול שיעור מס דיבידנד ש"מ חוק עידוד (קרי, 15%/20%, לפי העניין) גם מקום שנמכרו המניות (של חברה שעל רווחיה חל חוק עידוד השקעות הון) כרר"ל הרי שנוצר עיוות לפיו מי שרכש מניות לאחר 1.1.2003 ומדובר ברווחי חוק עידוד לא ייהנה מההגנה הקבועה בסעיף 94ב. ראו בעניין זה את קריאתנו במבזק מספר 891 לשינוי החוק לאור התכלית הכלכלית העומדת בבסיסו.

וכך רשות המיסים במקום להיענות לקריאתנו הכלכלית והמתבקשת לאור פסיקת העליון לשינוי החוק, בחרה לפרסם כאמור לעיל עמדה לפיה לא חלות הוראות 94ב למי שרכש מניות אחרי 1.1.2003 לרבות בעת מכירת מניות של חברה הזכאית להטבות במס מכוח חוק העידוד.

ואולי בכל זאת יש בשורה בפרסום העמדה האמורה שכן כעת מאפשרת הרשות לנקוט למעשה בעמדה, אולם "רק" מבקשת לתת גילוי בטופס 1346.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי כהן, ממשרדנו.

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה